جریان سمینار علمی آگاهی دهی از مرض کانگو (CCHF)جریان سمینار علمی کانگوی

تدویر سمینارعلمی:
روز شنبه مورخ 1402/3/13 سمینار تحت عنوان آگاهی دهی از مرض کانگو (CCHF) به ابتکار پوهنحی طب معالجوی با همکاری آمریت تحقیقات علمی در مؤسسه تحصیلات عالی ترکستان برگزار گردید.
در این سمینار جناب دکتر عبدالهادی قادری رئیس مؤسسه تحصیلات عالی معاونین محترم شان، رؤسای پوهنحی ها، آمرین دیپارتمنت ها، کارمندان، استادان و محصلین طب اشتراک نموده بودند.
کنفرانس مذکور با چند آیات از کلام مجید آغاز گردید، سپس جناب دکتر عبدالهادی قادری رئیس مؤسسه تحصیلات عالی ترکستان نیز پیرامون موضوع ابراز نظر کرده و از برگزاری این سمینار به ابتکارپوهنحی طب معالجوی تقدیر و تشکری نمودند و آنرا کار نیک، علمی و پسندیده بیان کرده که نشان دهنده ی انجام مسؤولیت ها توسط نهاد های علمی می باشد.
متعاقبا معاون امور علمی محترم استاد نور محمد کمال پیرامون اهميت صحت از لحاظ شرعی و عقلی بر حفظ نفس و جان از امراض تاکید کردند.
در ادامه محترم داکتر نبی الله امیری مرض کانگو را همه جانبه به معرفی گرفته و روی موضوعات ذیل بحث کردند:
1-تعریف مرض کانگو؛
2-تاریخچه آن ؛
3- عوامل خطر که زمینه شیوه کانگو را مساعد می کند ؛
4- اعراض علایم؛
5- کدام اشخاص زیادتر در مرض خطر قرار می گیرند؛
6-پیداگوژی آن؛
7-شیوه های وقایه؛
8- طرق سرایت؛
9-تداوی و غیره…
علاوه نمودند که وظیفه پوهنتون ها و مؤسسات تحصیلات عالی است تا با تحقیق روی امراض در جامعه آگاهی علمی را بیشتر کنند و این وظیفه علما در منبر و سامعین است که در اینجا حضور دارند، این آگاهی را به جامعه منتقل کنند، تا در حفظ جان مردم از امراض مهلک و کشنده سهم داشته باشند.
در اخیر محترم داکتر خیر الله خاموش رئیس پوهنحی طب معالجوی مؤسسه تحصیلات عالی ترکستان در این کنفرانس صحبت کرده و ضمن تشکری از کسانی که در تدویر این برنامه نقش اساسی را داشتند گفت:
در آستانه ی عید قربان قرار داریم و احتمال مصاب شدن مردم به مرض کانگو زیاد است پس در این زمینه آگاهی دهی بیشتر صورت گیرد و کار مؤسسه تحصیلات عالی قابل ستایش است.
ترکستان نام درخشنده بر فراز قله های دانش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *